Bilde av en ladekabel i elbil

Oversikt over ladekabler til elbil

Med flere ulike ladekabler for elbiler, kan det være vanskelig å orientere seg. Derfor har vi laget en oversikt over ladekabler og hvordan ladekontakten ser ut.

Bilde av Anna Nguyen

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Sist oppdatert: 08.11.2024
Innhold:

For Norge og Europa er ladekontaktene type 2 for normallading og CCS for hurtiglading standarden i markedet.

Likevel finnes det flere ladekontakter på markedet som ikke er like utbredt lengre i Norge.

Ladekabel type 1: Eldre ladekontakt for normallading

Type 1 er en eldre ladekontakt som brukes til normallading. Den bruker vekselstrøm for å lade opp batteriet, men med 1-fas-inntak fra strømnettet.

Bilde av ladekontakt type 1 til elbil
Ladekontakt type 1: Denne typen er lite brukt i Norge i dag.

1-fas har ikke like mange ledere som 3-fas, og overfører dermed mindre strøm enn 3-fas. Ladeeffekten er opptil 7,4 kW, som er lavere enn andre ladekontakter.

I dag er denne lite brukt i Norge, men utbredt i USA og Asia.

Les mer: Dette trenger du å vite om hjemmelading av elbilen

Ladekabel type 2: Standard ladekontakt for Europa

Type 2 er den standardiserte ladekontakten som brukes i Europa. Denne er spesielt utviklet for det europeiske strømnettet for normallading, med en ladeeffekt opptil 43 kW.

Bilde av ladekontakt type 2 til elbil
Ladekontakt type 2: Denne ladekontakten er den vanligste i Norge og i Europa

Ladekontakten type 2 benytter også vekselstrøm i ladingen.

Hva er Mode 1, Mode 2, Mode 3 og Mode 4?

Mode 1 er lading rett fra stikkontakten til bilen din uten en kommunikasjonsboks. Denne metoden brukes ikke lenger for å lade moderne elbiler.

Mode 2 er lading fra stikkontakt, gjennom en kommunikasjonsboks, til elbilen din. Dette er metoden vi til daglig kaller for nødlading, og følger med elbilen din.

Mode 3 er lading gjennom en ladeboks eller elbillader, der kabelen trekkes fra ladeboksen og til elbilen din. Ladebokser eller hjemmeladere du installerer har Mode 3.

Mode 4 er lading med en hurtiglader. CCS og CHAdeMO er eksempler på ladekontakter med Mode 4.

CCS-lader er den standardiserte ladekontakten for hurtiglading

CCS står for combined charging system, og er en ladekontakt for hurtiglading. Dette er den vanlige hurtigladeren i Europa, med en ladeeffekt opptil 350 kW.

Bilde av hurtiglader-kontakt CSS type 2 til elbil
CSS-ladekontakt: Denne ladekontakten er den vanligste for hurtigladeren i Norge.

Kontakten kombinerer ladesystemer, derav navnet combined charging system. Den kombinerer ladekontakten type 2 med to pinner nederst i kontakten som kun brukes ved hurtiglading.

CCS lader med likestrøm, også kjent som DC-strøm.

Les mer: Hva er forskjellen på AC- og DC-lader?

CHAdeMO er en eldre ladekontakt for hurtiglading

CHAdeMO står for Charge de Move, og er en hurtiglader som er mest utbredt på det asiatiske elbilmarkedet. I Norge begynner denne ladekontakten å bli utfaset, men finnes fortsatt på enkelte stasjoner.

Bilde av hurtiglader-kontakt CHAdeMO til elbil
CHAdeMO-kontakt: Denne ladekontakten er ikke like vanlig i Norge som i Asia.

Ladekontakten passer til eldre elbiler som har type 1 som ladekontakt. CHAdeMO har en ladeeffekt opptil 63 kW.

Trenger du elbillader hjemme?

Du kan enkelt sammenligne flere tilbud på elbilladere som installeres hjemme hos deg. Da kan du velge den som passer deg best, om det er pris, kvalitet eller leveringstid.

Det eneste du trenger å gjøre er å fylle ut skjemaet. Deretter vil aktuelle leverandører ta kontakt med deg for å gi deg tilbudene sine. Tilbudene er uforpliktende, og du kan velge å takke ja eller nei til dem.

Fyll ut skjemaet